sobota - 6.7.2002
Dnes byl na programu opravdový bonbónek - výjezd po slavné
Grosglocknerstrasse na Grosglockner. Celá skupinka, která
se chtěla tohoto vrcholu zúčastnit, vstávala již v šest hodin ráno.
Tedy v době, kdy celý kemp byl ještě ponořen do hlubokého ticha. Pouze 11
odvážlivců (z toho 3 ženy), se v ranním oparu balilo a připravovalo
na náročnou pouť. Vždyť Brück leží v nadmořské výšce okolo 800 metrů,
zatímco nejvyšší bod, vrchol Edelweisspitze, leží ve výšce 2572 metrů
nad mořem. Celkové převýšení tedy činilo 1700 metrů, které jsme
museli překonat na 26 kilometrech stoupání.
Ti skuteční nadšenci mohli zvolit ještě dalších
30 km navíc, aby mohli spatřit ledovec Glockneru. Nutno podotknout, že se
k tomuto kroku odhodlali pouze dva členové, kteří si tak zaslouží obdiv
všech! My ostatní jsme se spokojili s krásným výhledem z vrcholu
Edelweisspitzu a lahodným občerstvením v podobě dobře vychlazeného
rakouského pivečka.
Samotné stoupání zabralo zhruba 2 hodiny tvrdé cyklistické dřiny,
zato sjezd zpět do údolí byl dílem okamžiku. Řítili jsme se dolů
80-ti kilometrovou rychlostí, v zatáčkách jsme jen lehce dobržďovali
a předjížděli tak pomalejší auta. Zatímco jsme na mýtnici čekali na
ty dva, kteří se vypravili až k ledovci, přes hřeben se začaly valit
černé mraky, které jednoznačně ukazovaly, k jakému účelu je matka
příroda stvořila! První bouřka, která trvala asi půl hodiny, měla
být varováním před tím, co nás mělo čekat za dvě hodiny.
V tomto časovém úseku jsme neohroženě ukrajovali další kilometry směrem
k St.Nikolau, kde měl být poslední kemp našeho putování. Nejeli jsme
ovšem po Taurské cyklostezce, ale po hlavní cestě na Bischofshofen.
Vítr vál do zad, a tak cesta rychle ubíhala a naše rychlost se pohybovala
okolo 30 km/h.
Velkým zážitkem, (ovšem značně nebezpečným), byl průjezd tunelem, který
byl dlouhý téměř 3 km. Jeli jsme po chodníčku, který se táhnul okolo zdi
tunelu a byl široký sotva půl metru. Sotva jsme tento úsek překonali,
museli jsme se opět schovat před deštěm. To jsme již začínali tušit, že
do kempu dojedeme promočení.
Sotva déšť trochu ustal, pokračovali jsme v cestě, ovšem pouze do
Bischoshofenu. Zde se obloha opět zatáhla a začalo pršet. Podle výšky
mraků jsme usoudili, že to bude na delší dobu a naše předpověď se
vyplnila.
Naštěstí jsme nalezli suché místečko pod střechou supermarketu,
kterému ovšem v době našeho příjezdu právě končila otevírací doba.
A tak, téměř bez jídla a pití, jsme čekali na konec deště. Ještě že
se nad námi slitovala alespoň jedna z prodavaček, která nás obdarovala
třemi vaničkami plnými broskví a rajčat. Během hodování se s námi
telefonicky spojil Tomáš, který zjišťoval stav naší skupiny.
Ubezpečili jsme ho, že jsme všichni v pohodě, ovšem večeři v kempu
nestihneme. Záhy jsme se dozvěděli, že i v kempu (asi 30 km od
Bischoshofenu) panuje stejné počasí, a tak se zbytek skupiny dohodl, že
raději zvolíme noční přejezd domů. Po krátké domluvě jsme souhlasili i
my, neboť zítra nás mělo čekat pouze posledních 25 km do Salzburgu, pro
které nemělo cenu riskovat noc v mokru a chladu. I přes naše hlasité
protesty jsme ovšem museli vydržet tři hodiny na místě, protože nebyla
možnost, jak pro nás přijet. Navíc se začala projevovat únava, měli jsme
hlad a s přicházejícím večerem začala být i zima.
Ale i v těchto okamžicích se projevila zřejmě vrozená
vynalézavost českého národa! Bylo nás 11, láhev alkoholu stála okolo
10 Euro a naproti byla otevřená benzinka. Takže láhev vodky, která
vyhovovala námi vybrané sumě, se otočila celkem třikrát. Že vodka
může zachutnat i naprostým abstinentům, můžete vidět na přiložených
fotografiích. Okolo deváté hodiny dorazil náš autobus se zbytkem zájezdu
a zatímco ostatní nakládali naše kola, my spráskali celý hrnec rizota!
Poté jsme již nasedli do vyhřátého autobusu a cestou k hranicím jsme se
stačili i osprchovat na benzínové pumpě.
Noční přejezd se zastávkou v Českých Budějovicích proběhl dobře a tak jsme
se brzy ráno zjevili na Zvonařce, kde jsme teoreticky měli být až pozdě
odpoledne. A tak jsme se naposledy nasnídali, vytvořili pár společných fotografií a
nezbývalo, než se rozloučit s kuchaři a průvodci. Poté nás již autobus
rozvezl do našich domovů.
O celé akci by se dalo říci, že byla značně povedená. Ač počasí příliš
nepřálo, celou porci kilometrů jsme zvládli podle původního rozpisu (až
na těch posledních 25 km). Takže nezbývá, než plánovat podobnou akci i
pro příští rok.
autor textu: Karel Štrobl |